Click-Through Rate (CTR): Wat het is en hoe we het berekenen

Laatst bijgewerkt op donderdag 2 juni 2022

Click-through rate (CTR) is het percentage mensen dat uw inhoud tegenkomt in de SERPs (impressies) en vervolgens doorklikt om de inhoud te bekijken (klikken).

Een hoge CTR is essentieel als je succes wilt zien met een SEO-campagne, want hoe meer klikken je krijgt, hoe meer organisch verkeer je website zal zien.

In dit artikel leer je

  • Hoe we CTR berekenen bij AccuRanker
  • Factoren die CTR beïnvloeden
  • Hoe je je CTR kunt verbeteren

Hoe wordt de click-through rate berekend?

Als we altijd het aantal vertoningen en klikken voor alle resultaten op de SERP zouden weten, zou het berekenen van CTR eenvoudig zijn! CTR wordt in dit geval eenvoudigweg berekend als het totale aantal klikken dat een link krijgt gedeeld door het totale aantal vertoningen. Het resultaat wordt vermenigvuldigd met 100 om het getal als percentage te krijgen.

De formule ziet er als volgt uit:

CTR = (Aantal klikken / Impressies) x 100%

Dus als je bericht bijvoorbeeld 2000 impressies had en er 250 mensen op klikten, wordt de CTR als volgt berekend:

CTR = (250 / 2000) x 100% = 12,5%

Hoe click-through rate wordt berekend met AccuRanker

Omdat gegevens voor vertoningen en klikken niet altijd beschikbaar zijn - zelfs niet in Google Search Console - is de hierboven beschreven handmatige aanpak niet altijd haalbaar. Dit geldt vooral als je ook geïnteresseerd bent in de CTR's van je concurrenten en de CTR voor rangen die je niet bezit! Daarom hebben wij bij AccuRanker de CTR berekening naar een hoger niveau getild door ons eigen Al model te introduceren om je CTR schattingen te geven voor elk van jouw trefwoord rangen en die van je concurrenten.

Technisch gezien ziet het er ongeveer zo uit:

We hebben een machine learning-model getraind op miljoenen SERP's en bijbehorende doorklikratio's voor elk resultaat. Het machine learning-model neemt zowel algemene kenmerken van de SERP als kenmerken voor de afzonderlijke rangen en geeft een CTR voor elke rang op de SERP.

Features for the individual ranks and outputs a CTR for each rank on the SERP

In totaal gebruikt het model meer dan 80 verschillende inputkenmerken om de doorklikratio te bepalen. Deze datagestuurde aanpak maakt het mogelijk om click-through rates met ongekende nauwkeurigheid te voorspellen.

Hoe kan ik CTR gebruiken met AccuRanker?

Het nieuwe CTR veld wordt op verschillende plaatsen in de AccuRanker gebruikersinterface geïntroduceerd, overal van de Keyword Tabel tot de Organic Site Explorer. Bijvoorbeeld, in AccuRanker's Keyword Discovery, kunt u zoekwoorden bekijken die u niet volgt, maar waar u momenteel voor rangschikt. U kunt het gemiddelde maandelijkse zoekvolume voor elk trefwoord zien, uw positie in de SERPs en nog veel meer, nu inclusief de CTR! We gaan zelfs nog een stap verder door je ook de maximale CTR voor een bepaald trefwoord te vertellen als ze de beste plek in de SERP's innemen, meestal (maar niet altijd!) plek 1.

keyword discovery with ctr

Je kunt zelfs trefwoorden waarvoor je rankt segmenteren op CTR en max CTR met behulp van de filterfunctie!

Filters with ctr to segment keywords you rank for

Tip: Met deze gegevens kun je een opgeslagen segment maken van zoekwoorden/content die je wilt monitoren.

Create a saved segment of keywords/content you want to monitor with CTR

Een zaak voor bedrijven en SEO-bureaus

Als je een SEO bureau bent of een in-house SEO in een bedrijf, is het essentieel om je beslissingen aan je klant of baas te onderbouwen met gegevens. Degene aan wie je rapporteert wil de zekerheid dat je aanbevelingen effectief zijn.

AccuRanker's dynamische CTR functie helpt je om je verkeer nauwkeuriger te voorspellen en maakt het makkelijker om te bewijzen waarom het essentieel is om een specifiek zoekwoord na te streven of een specifieke campagne actie te ondernemen.

Bijvoorbeeld, als u werkt voor een website die op positie 3 staat voor het trefwoord "herenschoenen zwart". Laten we zeggen dat het zoekvolume voor dit trefwoord 220.000 per maand is en je krijgt slechts 10 procent van het verkeer - 22.000 maandelijkse organische bezoeken.

Als je weet dat de CTR voor positie 1 op de SERP voor dit trefwoord gemiddeld 40% is - 88.000 maandelijkse organische bezoeken, kun je je klant of baas met deze gegevens benaderen om te laten zien waarom je wilt proberen je positie op de ranglijst voor dat trefwoord te verbeteren. Het zal veel gemakkelijker zijn om je zaak te bepleiten als je gegevens hebt om het te ondersteunen.

Factoren die CTR beïnvloeden

1. SERP Lay-out

Ik zei al eerder dat we meer dan 80 verschillende inputkenmerken van de SERP gebruiken om het doorklikpercentage te bepalen.

Enkele van de kenmerken die het model gebruikt zijn:

  • De pixelpositie van elk resultaat. Pixelpositie meet je positie in pixels. En hoe meer pixels de bovenste zoekresultaten innemen, hoe verder andere resultaten naar beneden worden geduwd op de SERP's.

  • Wat is de lengte van het zoekwoord? Zoekwoorden met een lange lengte hebben vaak een hogere doorklikratio.

  • Of de zoekwoorden speciale zinnen bevatten. Zoekopdrachten met een merknaam hebben bijvoorbeeld meestal een hogere CTR op topposities dan zoekopdrachten zonder merknaam. Dit komt omdat de gebruikers een specifieke website proberen te vinden door de merknaam toe te voegen.

  • Of de titel van het resultaat en het zoekwoord overeenkomen. Zoekers zullen eerder op een resultaat klikken als de titel lijkt op het trefwoord waarop ze hebben gezocht.

  • Of de pagina google maps, image packs, advertenties of andere SERP-functies heeft.

accuranker in google search

Opmerking: De invloed van deze kenmerken op het doorklikpercentage is van elkaar afhankelijk. Bijvoorbeeld, de totale hoeveelheid ruimte die de individuele resultaten innemen op de SERP zou een andere impact hebben op het model van mobiele resultaten in vergelijking met desktopresultaten.

Met AccuRanker kun je ook zien welke SERP-eigenschappen elk trefwoord waarvoor je rankt heeft.

2. Google-advertenties

De eerste plaats in de SERP's is geen garantie voor een hoge doorklikratio. Als er bijvoorbeeld veel AdWords-concurrentie en Google Shopping is voor dat zoekwoord, kan het doorklikpercentage lager zijn dan 5% voor de eerste plaats.

Als ik bijvoorbeeld zoek naar "herenschoenen", zijn Google Shopping-advertenties de eerste resultaten die ik zie.

Google search for men shoes

Dit betekent dat welke website dan ook die op nummer 1 staat voor het zoekwoord, misschien niet veel kliks krijgt omdat het concurreert met advertenties.

3. Snippet optimalisatie

Featured snippets en kennispanelen op de SERP hebben ook een negatieve invloed op de CTR. Dit komt omdat de gebruiker misschien niet op de link hoeft te klikken om de informatie te krijgen die hij zoekt.

AccuRanker's machine learning model houdt met dit alles (en nog veel meer) rekening bij het geven van click-through rate schattingen voor alle rangen voor zowel mobiel als desktop.

Hoe u uw doorklikpercentage kunt verbeteren

Hier zijn enkele effectieve manieren waarop je je organische CTR kunt verhogen:

1. Implementeer gestructureerde gegevens

Door gestructureerde gegevens op je website te implementeren, kunnen zoekmachine-algoritmen je inhoud beter begrijpen door deze te veranderen in code die het algoritme gemakkelijk kan verwerken. Hierdoor kan het algoritme interactieve zoekresultaten weergeven die rich snippets worden genoemd.

En omdat mensen meer betrokken zijn bij interactieve inhoud, zullen je berichten meer organische CTR zien. Andere voordelen van rich snippets zijn dat ze bovenaan de SERP's verschijnen, meer informatie geven over de inhoud en visueel aantrekkelijker zijn dan gewone snippets.

Je kunt het gebruiken om gestructureerde gegevens te implementeren. Veel voorkomende schema types zijn artikel, video, FAQ, lokaal bedrijf, organisatie, product & aanbod, recensie en evenementen.

2. Gebruik long-tail zoekwoorden

Het gebruik van long-tail zoekwoorden in je title tags en headings is een effectieve manier om je CTR te verhogen. Long-tail zoekwoorden komen overeen met de intentie van de zoeker en krijgen daardoor meer kliks. Er is ook minder concurrentie voor long-tail zoekwoorden, dus de kans dat de inhoud op de eerste pagina van de SERP komt is groter.

3. Schrijf geoptimaliseerde meta-beschrijvingen

Meta descriptions zijn stukjes tekst die onder je titeltags op de resultatenpagina's verschijnen. Een meta-beschrijving informeert gebruikers waar de inhoud van de pagina over gaat en als deze goed is geoptimaliseerd, zal het hen dwingen om te klikken. Hier zijn enkele manieren waarop je je meta description kunt optimaliseren:

  • Je hebt maximaal 155 tekens om je boodschap over te brengen, dus maak het specifiek en relevant.

  • Gebruik een actieve stem en maak het bruikbaar. Je meta description is een uitnodiging aan de gebruiker om op je bericht te klikken. Je moet laten zien wat ze krijgen als ze op je link klikken.

  • Het opnemen van een call-to-action zoals "leer meer" kan ook helpen om klikken te stimuleren.

  • Laat waar mogelijk specificaties zien. Je kunt dingen als technische specificaties, prijs of SKU opnemen in je metabeschrijvingen. Als bezoekers op zoek zijn naar die specifieke informatie, zullen ze er waarschijnlijk op klikken.

4. Schrijf creatieve titeltags

Je title-tag is het eerste wat gebruikers zien in de SERP's, dus je moet ervoor zorgen dat het hun aandacht trekt. Neem de tijd om je titels boeiend en relevant voor je doelgroep te maken. Andere tips om je titels te verbeteren zijn

  • Voeg haakjes toe in je titels. Uit een onderzoek van HubSpot blijkt dat het toevoegen van koppen in titels de CTR met 40% verhoogt.
  • Een ander onderzoek van Backlinko toonde aan dat het toevoegen van vragen aan je title tag de CTR met 14,1% verhoogt. Het onderzoek toonde ook aan dat het toevoegen van krachtige woorden, cijfers en trefwoorden aan je title tags de organische CTR aanzienlijk verhoogt.

5. Lokaliseer je inhoud

Vanaf het 4e kwartaal van 2021 waren mobiele apparaten goed voor 63 procent van de organische zoekbezoeken. En omdat op de meeste mobiele apparaten de locatie is ingeschakeld, gebruikt Google dit om zoekers te voorzien van gelokaliseerde zoekresultaten. Dus door gelokaliseerde inhoud te maken, kun je klanten met een hoge intentie bereiken die al op zoek zijn naar wat je verkoopt of aanbiedt.

Je kunt je berichten lokaliseren door je locatie toe te voegen aan je inhoud of metabeschrijving. Je kunt je inhoud ook opnemen in Google Mijn Bedrijf (<https://www.google.com/business/>). Dit vergroot je kansen om bovenaan de SERP's te verschijnen voor lokale zoekopdrachten.

6. Verbeter de snelheid van je website

Een klik telt pas als een bezoeker op je website terechtkomt. Als het laden van je website te lang duurt, zullen bezoekers snel afhaken. Het is cruciaal om de laadtijd van je pagina's te verkorten, want uit onderzoek blijkt dat als het laden van je pagina's langer dan 5 seconden duurt, je bouncepercentage met wel 38% kan toenemen.

Daarnaast is de snelheid van je site essentieel omdat Google de vitale delen van het web en de pagina-ervaring gebruikt als rankingfactoren. Je moet op de eerste plaats hoog scoren om significante klikken te krijgen.

Inpakken

Je organische CTR is essentieel als je wilt dat je inhoud goed presteert in de SERPs. Als je je inhoud niet optimaliseert voor klikken, loop je potentieel verkeer mis. De tips in dit artikel helpen je op weg.

En als je nog niet begonnen bent met het berekenen van CTR, kijk dan zeker eens naar AccuRanker. Het is de ultieme SERP rank tracker tool om je te helpen vandaag nog te beginnen met het verhogen van je organische verkeer. Start je gratis proefperiode van 14 dagen - geen creditcard nodig.

Peter Emil Tybirk

Artikel door:

Peter Emil Tybirk

Senior softwareontwikkelaar bij AccuRanker

Peter Emil Tybirk is Senior Software Engineer bij AccuRanker

Aanbevolen artikelen

Hoe Google Trends te gebruiken om seizoensgebonden en trending zoekwoorden te vinden voor SEO

Hoe Google Trends te gebruiken om seizoensgebonden en trending zoekwoorden te vinden voor SEO

35 Voorbeelden van vragen over functioneringsgesprekken voor copywriters

35 Voorbeelden van vragen over functioneringsgesprekken voor copywriters

SEO vs. Google Ads optimaliseren voor E-commerce: De juiste balans vinden

SEO vs. Google Ads optimaliseren voor E-commerce: De juiste balans vinden

Verhoog uw zichtbaarheid
Verhoog je zichtbaarheid, verhoog je bedrijf

Verhoog je zichtbaarheid, verhoog je bedrijf

Ontdek 's werelds snelste en meest accurate ranktracker voor diepgaande SEO-inzichten. Plan een afspraak om groeitactieken te ontdekken waarmee u zich kunt onderscheiden in het digitale landschap.
Een vergadering plannen
Sluit